3 redenen om te trainen met een crosstrainer

De crosstrainer is voor veel mensen een heerlijk apparaat, talloze gebruikers zorgen er daarmee voor dat ze op een natuurlijke manier afvallen en effectief werken aan hun conditie.
We zetten een paar redenen om te trainen met de beste crosstrainer apparaten voor je op een rij. Een van de voordelen is bijvoorbeeld dat de trainer een zo klein mogelijke belasting betekent voor je gewrichten. Daar komt bij dat je aan de andere kant wel kunt zorgen voor een maximale vetverbranding en dat de trainers bovendien goed geschikt zijn om effectief te werken aan je conditie.

Goed voor de gewrichten

Tijdens het trainen op een home- of crosstrainer is het van belang om goed te letten op de belasting van je gewrichten. De crosstrainer is daarbij de beste keuze, omdat je de kracht gelijkmatig kunt verdelen. Je voeten zitten vast op de pedalen, waardoor er geen sprake is van een ‘klap’ daarop.

Dit is een klap die de knieën normaal gesproken zouden moeten verwerken, samen met de enkels. Dat betekent dat die gewrichten het bijvoorbeeld op een loopband zwaar te verduren hebben. Op een crosstrainer is dit niet het geval. Dit is een van de redenen om te trainen op een crosstrainer, omdat je er daarmee zonder problemen voor kunt zorgen dat je effectief kunt trainen, zonder dat de gewrichten het zwaar te verduren krijgen.

Maximale vetverbranding

Tegelijkertijd heb je op de crosstrainer de mogelijkheid om zowel heel intensief als iets rustiger te trainen. Iedereen die wat van goed trainen af weet kent de voordelen van trainen op 60 – 70% van je maximale inspanning. Je zorgt er daarmee voor dat je hartslag niet te hoog op zal lopen. Dat betekent dat het lichaam de vetcellen kiest voor nieuwe energie, in plaats van de koolhydraten die veel sneller energie leveren.

Door op een iets lager tempo te trainen op een crosstrainer kun je er dus voor zorgen dat je vet kunt verbranden. Het is voor veel mensen een belangrijke reden om hier gebruik van te maken.

Tip: in combinatie met een hartslagmeter op de crosstrainer kun je jouw hartslag eenvoudig in de gaten houden. Dat maakt het een stuk gemakkelijker om ervoor te zorgen dat je bijvoorbeeld vet kunt verbranden tijdens de trainen.

Effectief werken aan je conditie

Aan de andere kant kun je de crosstrainer gelukkig ook gebruiken om juist op de maximale inspanning te trainen. Je kunt dit proberen een langere tijd vol te houden of er op een explosieve wijze voor te zorgen dat je het beste uit jezelf haalt.

Je hartslag zal dan oplopen naar de hoogste waarden, waardoor je op een intensieve manier kunt trainen. Je werkt dan puur aan je conditie, zodat je het de volgende keer gemakkelijker vol zal houden.

Een van de redenen om op een crosstrainer te trainen is dat je er hiermee eenvoudig voor zorgt dat je veel variatie aan kunt brengen. Je lichaam krijgt niet de kans om er goed aan te wennen, waardoor je iedere keer de uitdaging opzoekt en je letterlijk nieuwe stappen kunt zetten.

Wat zijn de gevaren van obesitas?

Obesitas neemt in Nederland een steeds prominentere plaats in. Cijfers liegen er niet om. Ruim de helft van Nederland heeft overgewicht. Een groot deel daarvan heeft gevaarlijk overgewicht en een deel daarvan kampt zelfs met obesitas.

Een klein percentage binnen dat gebied kampt met morbide obesitas, een uiterst gevaarlijke vorm van obesitas. Wat houdt dat precies in en hoe moet je hiermee omgaan?

 

Overgewicht en obesitas

Onterecht wordt vaak aangenomen dat overgewicht en obesitas hetzelfde zijn. Dat is niet het geval. Als je kijkt naar je BMI (Body Mass Index) zie je dat dit in te delen is in overgewicht, obesitas en morbide obesitas.

Overgewicht is ernstig, maar obesitas is nog een graadje erger.

Mensen met obesitas merken er vaak ook meer van dat ze te zwaar zijn, omdat ze steeds meer lichamelijke ongemakken krijgen. Denk hierbij aan hartproblemen, een te hoge bloeddruk, een zeer slechte conditie en kortademigheid. Ook psychisch hebben mensen met obesitas het vaak zwaar. Ze ontwikkelen een gevoel van ontevredenheid dat overgaat in onzekerheid en niet zelden tot een depressie leidt.

Al die problemen zorgen er ook voor dat een persoon met obesitas een soort kluizenaarsbestaan gaat leiden. Deze persoon sluit zich liever thuis op dan nog onder de mensen te komen. Sociaal gezien heeft dat dus vreselijk veel impact.

 

Morbide obesitas

Obesitas is een gevaarlijke aandoening. Het is dodelijk. Morbide obesitas is nog wat erger. Hierbij is de mate van zwaarlijvigheid zo ernstig dat je eigenlijk direct actie moet ondernemen. Hoe je dat doet, kan verschillend zijn.

Bij morbide obesitas heb je vaak al te maken met allerlei bijverschijnselen van overgewicht en obesitas. Het heeft zich in een aantal jaar opgestapeld en manifesteert zich steeds vaker. Dat is dan ook de reden dat mensen met morbide obesitas vaak onder toezicht komen te staan.

Bij obesitas kun je ook gecontroleerd worden door een diëtist of arts.

 

Operatief?

Je kunt ervoor kiezen om operatief een ingreep te laten doen. Je kunt dan een maagverkleining laten doen, maar ook vet laten wegzuigen. Beide ingrepen zijn alleen op medisch advies te doen en nemen nogal wat risico met zich mee.

In de meeste gevallen zal dan ook niet voor operatief worden gekozen, maar wordt je aan een zeer streng dieet onderworpen.

 

Afvallen met een dieet

In het geval van obesitas en morbide obesitas krijg je te maken met een dieet op maat. Op advies van een medisch specialist wordt er voor jou een schema samengesteld van voeding en beweging, waar je je aan dient te houden.

Het zal een lange tijd duren voor je op je streefgewicht bent, maar een team aan doctoren en specialisten zal je daarbij begeleiden. Het doel is niet alleen om je streefgewicht te bereiken, maar ook om je psychisch onder handen te nemen. Je moet je levensstijl veranderen, maar bovenal een knop in je hoofd omzetten waardoor je niet opnieuw zo zwaar kan worden.

 

Verenigingen

In Nederland is obesitas een groot probleem. Wie meer informatie wil kan het beste terecht bij de Obesitas Vereniging. Deze vereniging richt zich op obesitaspatiënten en kan dan ook zorgen voor nog meer informatie en voorlichting.

Online een dieet volgen

Je ziet het steeds meer. Online een dieet volgen behoort steeds vaker tot de mogelijkheden. Meestal als uitbreiding van een bestaand dieet, zoals Weight Watchers. Maar vaak ook als compleet nieuw dieet, zoals Vitadis.

Wat houdt online een dieet volgen precies in? Wat zijn de voordelen en wat zijn de nadelen ten opzichte van een “gewoon” offline dieet?

In dit artikel duiken we daar dieper op in. Je leest hier over de werking van een online dieet, de voor- en de nadelen en krijgt enkele voorbeelden van diëten die je online kunt volgen.

 

Online afvallen

Het is makkelijk om online af te vallen. Daar zijn diverse mogelijkheden voor te vinden, zoals:

  • Lid worden van een forum of afslankplatform, zoals ValtAf.nl
  • Lid worden van een dieet met een online platform, zoals Weight Watchers en Vitadis.

Welke wijze je ook kiest, het komt er op neer dat je in een online omgeving terecht komt met mensen die hetzelfde doel voor ogen hebben als jij: afvallen. Je krijgt dan ook een groot netwerk om je heen van mensen die tips en adviezen uit kunnen wisselen, maar ook recepten. Wat zijn de voor- en nadelen van zo’n digitale omgeving om bij af te vallen?

 

Voordelen

De voordelen zijn legio. Zo is het met een online platform niet moeilijk om de eerste stappen te zetten. In een paar muisklikken ben je lid van een platform en kun je terecht bij experts en ervaringsdeskundigen. Je kunt tips en adviezen uitwisselen, evenals recepten. Het is makkelijk binnen handbereik.

Een ander groot voordeel is dat je er terecht kunt wanneer je maar wil. Dat is ook waar veel mensen naar zoeken. Naar een maatje bij wie ze terecht kunnen als het even tegenzit. Dan wil je niet wachten op iemand die alleen maar tijdens kantooruren bereikbaar is. En dat kan online. Je kan van je afschrijven wanneer je maar wil en je zal je erover verbazen hoeveel reacties er op komen.

 

Nadelen

In het echt is natuurlijk veel puurder. Je legt dan contact met mensen die zich niet anders voor kunnen doen op het internet. Je leeft dan veel meer mee. Ook kun je online niet zien hoe iemand vooruitgang boekt, tenzij je dat heel duidelijk in kaart brengt. Dan nog bestaat de kans dat mensen erom heen praten of iets verzinnen om er goed vanaf te komen.

Daarbij is het een nadeel dat je geen professioneel contact hebt met degene die een groepje ondersteunt. In het geval van aan afslankcoach kan het heel prettig werken om in elk geval eens in de week of eens in de twee weken een gesprek te hebben. Je kunt dan wegen en meten, maar ook met elkaar praten.

 

Online afvallen, de conclusie

Het is heel makkelijk en eenvoudig om lid te worden van een online platform als je wil afvallen. De mogelijkheden zijn er genoeg met Weight Watchers, Vitadis, ValtAf.nl en zo zijn er nog vele forums te vinden van onder meer het Atkins-dieet.

Maar afvallen online heeft zowel voordelen als nadelen. Het is goed om die in overweging te nemen alvorens ergens toe te besluiten.