Paleo dieet of een eiwitdieet?

Er is al veel geschreven over het Paleo dieet. In dit artikel willen we het eens goed hebben over het eiwitdieet, ook wel proteïnedieet genoemd. Wie het Paleo dieet te heftig vind, zou eens moeten denken of het eiwitdieet een goed ander dieet kan zijn. Het eiwitdieet wordt wereldwijd door miljoenen mensen gevolgd, met veel positieve resultaten.

 

Paleo

Het Paleo-dieet is een erg goed dieet. Het werkt snel en helpt je niet alleen om af te vallen, maar ook om op gewicht te blijven. Mensen die met Paleo zijn afgevallen, zijn vaak blijvend op gewicht gebleken. Ook jaren na het volgen van het dieet.

Dat heeft te maken met het feit dat je met Paleo een nieuwe levensstijl aanleert: je leert gezonder te eten en te drinken en gaat ongezonde maaltijden uit de weg.

Echter, Paleo is wel een aanslag op je huidige leven. Je mag veel producten die je in de supermarkt kan vinden niet meer zomaar eten, moet allerlei fratsen uithalen om gezonder te gaan koken en moet vaak ook materiaal in huis halen dat een stuk duurder is. Dat trekt bruin niet altijd. Of je hebt er gewoon geen zin in, vindt het teveel gedoe.

 

Ga dan voor het eiwitdieet!

Is dat bij jou het geval? Herken je je in het hierboven geschrevene? Dan zou je moeten overwegen om een eiwitdieet te gaan volgen. Het eiwitdieet lijkt namelijk sterk op het Paleo dieet, maar is een stuk makkelijker te volgen en vriendelijker in gebruik.

De speerpunten van het eiwitdieet:

  • Het eiwitdieet gaat uit van de kracht van eiwitten;
  • Eiwitten zijn een essentiële voedingsstof;
  • Door meer eiwitten te eten bouw je spiermassa en –kracht op;
  • Eiwitten zorgen voor verzadiging.

Los van deze speerpunten is er veel overlap met het Paleo-dieet. Want wie het Paleo-dieet gevolgd heeft, weet dat Paleo ook uitgaat van eiwitten. Je moet immers veel natuurlijke producten eten en niets is zo natuurlijk als vis en vlees (die boordevol eiwitten zitten).

Je eet ook veel groenten en zuivel bij het eiwitdieet, evenals bij Paleo.

 

Vriendelijk dieet

Dat alles maakt het eiwitdieet een vriendelijk dieet. Het is snel te volgen, gemakkelijk in het gebruik. Het heeft veel weg van het Paleo principe, zonder dat het ingewikkeld of onuitvoerbaar wordt. Daarbij is het makkelijk en direct te volgen.

Je kunt het eiwitdieet gratis volgen door op zoek te gaan naar eiwitrijke recepten, die op het internet in duizendvoud te vinden zijn.

Ook op Youtube weten ze wel raad met het eiwitdieet. Je kan daar letterlijk de stappen volgen om eiwitrijke producten te bereiden en de lekkerste proteïnerijke gerechten op tafel te toveren.

 

Wereldwijd bekend

Het eiwitdieet wordt wereldwijd ook wel gezien als proteïnedieet (protein diet) en kent miljoenen volgers. Mensen van over de hele wereld hebben de positieve effecten van eiwitten ontdekt bij het afvallen en zijn met een vorm van eiwitdieet aan de slag.

Het eiwitdieet is niet voor niks het dieet met de meeste blijvende effecten. Van alle mensen die wereldwijd afvallen, zijn de mensen die het eiwitdieet volgden degenen die het langst en vaak ook blijvend, op gewicht blijven. Met een eiwitdieet is de kans op jojoën dus een stuk kleiner dan met welk ander dieet dan ook.

Zeker in de Verenigde Staten en in Engeland zijn heel veel volgers ven het eiwitdieet.

 

Een betaald dieet

Er zijn natuurlijk ook betaalde diëten te vinden. Wereldwijd is het Pierre Dukan eiwitdieet het meest bekend. Het is erg geliefd in met name Frankrijk, omdat het heel veel mensen effectief van hun overgewicht heeft afgehaald. Je kunt het Pierre Dukan dieet volgen door het online te bestellen in boekvorm. Je leert dan de principes van Pierre Dukan kennen en kan deze toepassen op je eigen leven. In zijn boek legt Dukan je ook precies uit wat de werking van eiwitten op je lichaam is en hoe je in de toekomst nieuw overgewicht kan vermijden. Dat is namelijk makkelijker dan je nu wellicht denkt.

 

Een eiwitdieet of Paleo?

Je hebt kunnen lezen dat het Paleo-dieet en het eiwitdieet niet zo gek veel van elkaar verschillen. Paleo is echter een levenswijze die je overhoop moet halen. Er kunnen allerlei factoren zijn waardoor je daar niet op zit te wachten, bijvoorbeeld:

  • Het is te duur;
  • Het kost teveel tijd;
  • Niet iedereen in je omgeving zit erop te wachten (stel dat je kinderen hebt en die niet mee wil laten doen);
  • Het is een hype die maar even duurt.

In dat geval is het gratis of betaalde eiwitdieet een goede manier om toch af te vallen. Je kan eiwitrijk koken voor je hele gezin (want zij zullen daar echt weinig van merken) of puur voor jezelf. Wil je er meer begeleiding bij? Kies dan voor een erkend dieet, zoals het Dukan dieet of ga op zoek naar een diëtist die ervaring heeft met eiwitdiëten.

 

3 redenen om te trainen met een crosstrainer

De crosstrainer is voor veel mensen een heerlijk apparaat, talloze gebruikers zorgen er daarmee voor dat ze op een natuurlijke manier afvallen en effectief werken aan hun conditie.
We zetten een paar redenen om te trainen met de beste crosstrainer apparaten voor je op een rij. Een van de voordelen is bijvoorbeeld dat de trainer een zo klein mogelijke belasting betekent voor je gewrichten. Daar komt bij dat je aan de andere kant wel kunt zorgen voor een maximale vetverbranding en dat de trainers bovendien goed geschikt zijn om effectief te werken aan je conditie.

Goed voor de gewrichten

Tijdens het trainen op een home- of crosstrainer is het van belang om goed te letten op de belasting van je gewrichten. De crosstrainer is daarbij de beste keuze, omdat je de kracht gelijkmatig kunt verdelen. Je voeten zitten vast op de pedalen, waardoor er geen sprake is van een ‘klap’ daarop.

Dit is een klap die de knieën normaal gesproken zouden moeten verwerken, samen met de enkels. Dat betekent dat die gewrichten het bijvoorbeeld op een loopband zwaar te verduren hebben. Op een crosstrainer is dit niet het geval. Dit is een van de redenen om te trainen op een crosstrainer, omdat je er daarmee zonder problemen voor kunt zorgen dat je effectief kunt trainen, zonder dat de gewrichten het zwaar te verduren krijgen.

Maximale vetverbranding

Tegelijkertijd heb je op de crosstrainer de mogelijkheid om zowel heel intensief als iets rustiger te trainen. Iedereen die wat van goed trainen af weet kent de voordelen van trainen op 60 – 70% van je maximale inspanning. Je zorgt er daarmee voor dat je hartslag niet te hoog op zal lopen. Dat betekent dat het lichaam de vetcellen kiest voor nieuwe energie, in plaats van de koolhydraten die veel sneller energie leveren.

Door op een iets lager tempo te trainen op een crosstrainer kun je er dus voor zorgen dat je vet kunt verbranden. Het is voor veel mensen een belangrijke reden om hier gebruik van te maken.

Tip: in combinatie met een hartslagmeter op de crosstrainer kun je jouw hartslag eenvoudig in de gaten houden. Dat maakt het een stuk gemakkelijker om ervoor te zorgen dat je bijvoorbeeld vet kunt verbranden tijdens de trainen.

Effectief werken aan je conditie

Aan de andere kant kun je de crosstrainer gelukkig ook gebruiken om juist op de maximale inspanning te trainen. Je kunt dit proberen een langere tijd vol te houden of er op een explosieve wijze voor te zorgen dat je het beste uit jezelf haalt.

Je hartslag zal dan oplopen naar de hoogste waarden, waardoor je op een intensieve manier kunt trainen. Je werkt dan puur aan je conditie, zodat je het de volgende keer gemakkelijker vol zal houden.

Een van de redenen om op een crosstrainer te trainen is dat je er hiermee eenvoudig voor zorgt dat je veel variatie aan kunt brengen. Je lichaam krijgt niet de kans om er goed aan te wennen, waardoor je iedere keer de uitdaging opzoekt en je letterlijk nieuwe stappen kunt zetten.

Wat zijn de gevaren van obesitas?

Obesitas neemt in Nederland een steeds prominentere plaats in. Cijfers liegen er niet om. Ruim de helft van Nederland heeft overgewicht. Een groot deel daarvan heeft gevaarlijk overgewicht en een deel daarvan kampt zelfs met obesitas.

Een klein percentage binnen dat gebied kampt met morbide obesitas, een uiterst gevaarlijke vorm van obesitas. Wat houdt dat precies in en hoe moet je hiermee omgaan?

 

Overgewicht en obesitas

Onterecht wordt vaak aangenomen dat overgewicht en obesitas hetzelfde zijn. Dat is niet het geval. Als je kijkt naar je BMI (Body Mass Index) zie je dat dit in te delen is in overgewicht, obesitas en morbide obesitas.

Overgewicht is ernstig, maar obesitas is nog een graadje erger.

Mensen met obesitas merken er vaak ook meer van dat ze te zwaar zijn, omdat ze steeds meer lichamelijke ongemakken krijgen. Denk hierbij aan hartproblemen, een te hoge bloeddruk, een zeer slechte conditie en kortademigheid. Ook psychisch hebben mensen met obesitas het vaak zwaar. Ze ontwikkelen een gevoel van ontevredenheid dat overgaat in onzekerheid en niet zelden tot een depressie leidt.

Al die problemen zorgen er ook voor dat een persoon met obesitas een soort kluizenaarsbestaan gaat leiden. Deze persoon sluit zich liever thuis op dan nog onder de mensen te komen. Sociaal gezien heeft dat dus vreselijk veel impact.

 

Morbide obesitas

Obesitas is een gevaarlijke aandoening. Het is dodelijk. Morbide obesitas is nog wat erger. Hierbij is de mate van zwaarlijvigheid zo ernstig dat je eigenlijk direct actie moet ondernemen. Hoe je dat doet, kan verschillend zijn.

Bij morbide obesitas heb je vaak al te maken met allerlei bijverschijnselen van overgewicht en obesitas. Het heeft zich in een aantal jaar opgestapeld en manifesteert zich steeds vaker. Dat is dan ook de reden dat mensen met morbide obesitas vaak onder toezicht komen te staan.

Bij obesitas kun je ook gecontroleerd worden door een diëtist of arts.

 

Operatief?

Je kunt ervoor kiezen om operatief een ingreep te laten doen. Je kunt dan een maagverkleining laten doen, maar ook vet laten wegzuigen. Beide ingrepen zijn alleen op medisch advies te doen en nemen nogal wat risico met zich mee.

In de meeste gevallen zal dan ook niet voor operatief worden gekozen, maar wordt je aan een zeer streng dieet onderworpen.

 

Afvallen met een dieet

In het geval van obesitas en morbide obesitas krijg je te maken met een dieet op maat. Op advies van een medisch specialist wordt er voor jou een schema samengesteld van voeding en beweging, waar je je aan dient te houden.

Het zal een lange tijd duren voor je op je streefgewicht bent, maar een team aan doctoren en specialisten zal je daarbij begeleiden. Het doel is niet alleen om je streefgewicht te bereiken, maar ook om je psychisch onder handen te nemen. Je moet je levensstijl veranderen, maar bovenal een knop in je hoofd omzetten waardoor je niet opnieuw zo zwaar kan worden.

 

Verenigingen

In Nederland is obesitas een groot probleem. Wie meer informatie wil kan het beste terecht bij de Obesitas Vereniging. Deze vereniging richt zich op obesitaspatiënten en kan dan ook zorgen voor nog meer informatie en voorlichting.