3 redenen om te trainen met een crosstrainer

De crosstrainer is voor veel mensen een heerlijk apparaat, talloze gebruikers zorgen er daarmee voor dat ze op een natuurlijke manier afvallen en effectief werken aan hun conditie.
We zetten een paar redenen om te trainen met de beste crosstrainer apparaten voor je op een rij. Een van de voordelen is bijvoorbeeld dat de trainer een zo klein mogelijke belasting betekent voor je gewrichten. Daar komt bij dat je aan de andere kant wel kunt zorgen voor een maximale vetverbranding en dat de trainers bovendien goed geschikt zijn om effectief te werken aan je conditie.

Goed voor de gewrichten

Tijdens het trainen op een home- of crosstrainer is het van belang om goed te letten op de belasting van je gewrichten. De crosstrainer is daarbij de beste keuze, omdat je de kracht gelijkmatig kunt verdelen. Je voeten zitten vast op de pedalen, waardoor er geen sprake is van een ‘klap’ daarop.

Dit is een klap die de knieën normaal gesproken zouden moeten verwerken, samen met de enkels. Dat betekent dat die gewrichten het bijvoorbeeld op een loopband zwaar te verduren hebben. Op een crosstrainer is dit niet het geval. Dit is een van de redenen om te trainen op een crosstrainer, omdat je er daarmee zonder problemen voor kunt zorgen dat je effectief kunt trainen, zonder dat de gewrichten het zwaar te verduren krijgen.

Maximale vetverbranding

Tegelijkertijd heb je op de crosstrainer de mogelijkheid om zowel heel intensief als iets rustiger te trainen. Iedereen die wat van goed trainen af weet kent de voordelen van trainen op 60 – 70% van je maximale inspanning. Je zorgt er daarmee voor dat je hartslag niet te hoog op zal lopen. Dat betekent dat het lichaam de vetcellen kiest voor nieuwe energie, in plaats van de koolhydraten die veel sneller energie leveren.

Door op een iets lager tempo te trainen op een crosstrainer kun je er dus voor zorgen dat je vet kunt verbranden. Het is voor veel mensen een belangrijke reden om hier gebruik van te maken.

Tip: in combinatie met een hartslagmeter op de crosstrainer kun je jouw hartslag eenvoudig in de gaten houden. Dat maakt het een stuk gemakkelijker om ervoor te zorgen dat je bijvoorbeeld vet kunt verbranden tijdens de trainen.

Effectief werken aan je conditie

Aan de andere kant kun je de crosstrainer gelukkig ook gebruiken om juist op de maximale inspanning te trainen. Je kunt dit proberen een langere tijd vol te houden of er op een explosieve wijze voor te zorgen dat je het beste uit jezelf haalt.

Je hartslag zal dan oplopen naar de hoogste waarden, waardoor je op een intensieve manier kunt trainen. Je werkt dan puur aan je conditie, zodat je het de volgende keer gemakkelijker vol zal houden.

Een van de redenen om op een crosstrainer te trainen is dat je er hiermee eenvoudig voor zorgt dat je veel variatie aan kunt brengen. Je lichaam krijgt niet de kans om er goed aan te wennen, waardoor je iedere keer de uitdaging opzoekt en je letterlijk nieuwe stappen kunt zetten.